کودک شما در این سن یاد می گیرد خوب بنشیند. قاشق خود را محکم در دستانش بگیرد و طی چند ماه آینده که می فهمد خودش می تواند غذا بخورد. در وعده های غذای خانواده شرکت فعال خواهد کرد. هنگامی که همه اعضای خانواده با هم غذا می خورند. برای او بسیار خوشایند است. از این به بعد، غذا خوردن برای شما هم آسان تر خواهد شد چون او دیگر به تدریج می تواند درکنار شما بنشیند و از همان غذاهایی که شما میل می کنید، بخورد.

غذاهای مفید برای کودک

کودک در روز حداقل باید یک تکه ماهی، گوشت، تخم مرغ و مقداری عدس یا لوبیا میل کند. چون این غذاها دارای مقدار کافی پروتئین و آهن هستند. وقتی کودک شش ماهه می شود ذخیره آهن موجود در بدنش به پایان می رسد و شیر به تنهایی نمی تواند آهن مورد نیاز روزانه او را تأمین کند. سعی کنید، هر روز غذاهایی به او بدهید که هر چهار دسته غذایی را شامل باشد:

*محصولات لبنی

محصولات لبنی نظیر پنیر، ماست یا پنیر خیلی شل از این دسته هستند. کودک تا یک سالگی هنوز به 500 تا 600 میلی گرم شیر مادر یا شیر خشک در هر روز نیاز دارد. با آنکه تا پایان سال اول نمی تواند شیر گاو را به تنهایی بخورد. ولی شما می توانید از مقدار کم و افزودن آن به غلات شروع کنید.

*مواد نشاسته ای

سیب زمینی، نان، ماکارونی، برنج، رشته فرنگی و غلات مخصوص صبحانه جزو غذاهای نشاسته ای هستند. می توان غذاهایی را که شامل گلوتن هستند، از هم اکنون شروع کرد.

*میوه و سبزیجات

از انواع میوه و سبزی استفاده کنید.

*گوشت و جایگرین های گوشت

می توانید از گوشت نرم ماهی، جوجه یا بره که به خوبی تکه تکه شده باشد شروع کنید. کودک از خودن مقدار کمی عدس یا لوبیای پخته شده هم لذت می برد. تخم مرغ نیز در صورت خوب پخته شدن مناست است: تخم مرغ در دو شکل کاملا پخته یا املت پیشنهاد می شود. وقتی دادن تخم مرغ را شروع می کنید فقط از قسمت زرده استفاده کنید. چون احتمال ایجاد حساسیت به آن کمتر است. بسیاری از متخصصان خوردن سفیده پخته شده تخم مرغ را فقط پس از یک سالگی توصیه می کنند.

غذاهایی که نباید در این سن به کودک داده شود:

*نمک، شکر یا قند و عسل

*میوه های لهیده و نوشابه

اگر می خواهید، به جای شیر در وعده های غذا از آب میوه رقیق شده و بدون شکر استفاده کنید.

*غذاهایی که احتمال فاسد شدن بالایی دارند.

این غذاها شامل بعضی از پنیرها، پاته جگر و تخم مرغ عسلی می شوند.

*آجیل

از دادن آجیل از جمله بادام زمینی به کودک خودداری کنید، مخصوصاً اگر در خانواده سابقه آلرژی وجود دارد.

*غذاهای کم چربی و حجیم

کودکان به غذاهای پرکالری و کم حجم تر نیاز دارند تا انرژی مود نیاز آنان را تأمین کند.

*غذاهایی که ممکن است موجب خفگی شود.

هر نوع انگور، آجیل، پاپ کورن، تکه بزرگ سیب یا هویج خام، نخود نپخته و کرفس از این جمله هستند. حتی همبرگر و هات داگ هم اگر خوب ریز نشده باشند، ممکن است موجب خفگی شوند.

منبع: کودک از شش تا دوازه ماهگی، نویسنده:تریسی گادریج، مترجم: فاطمه صهبا